Shansi për një kulturë të re politike
Pikërisht në kohën kur Kryeministri Rama ishte duke mbajtur fjalimin e tij në parlament , në mesnatën e datës 21 – 22 korrik , përpara miratimit me konsensus të reformës në drejtësi, Ilir Meta la karrigen e kryetarit të parlamentit dhe sallën që buçiste nga zëri i kryeministrit.
Shumëkush e lexoi largimin e qetë të kryetarit të parlamentit, pikërisht në momentin kur fliste kryeministri, si një “bojkot“ publik, si një demonstrim të zemërimit të Ilir Metës “për përpjekjet e hapura dhe të fshehta për të gërryer legjitimitetin dhe figurën e tij, duke e anashkaluar e neglizhuar si faktor në një reformë të rëndësishme, siç ishin ndryshimet kushtetuese për të reformuar sistemin e drejtësisë, të korruptuar dhe jo funksionues.
Vëzhgues të tjerë nxituan ta interpretonin si një provë të re të “prishjes së aleancës PS-LSI“ dhe mosfunksionimit të këtij koalicioni. Hamendësimi i fundit por jo i fundit për nga rëndësia ishte se braktisja e butë e sallës nga Ilir Meta duhet të lexohej si një refuzim publik i kryetarit të parlamentit për t’u bashkuar frymës përçarëse të fjalimeve me “fitues” dhe “të mundur”
Por ndoshta largimi i Ilir Metës, kur fliste kryeministri, ishte thjesht një rastësi, diçka njerëzore apo thjesht një detaj i rëndomtë pa asnjë domethënie politike, për shembull, të themi një nevojë utilitare për të shkuar në restroom-in e parlamentit.
Mirëpo këmbëngulja stoike e kryetarit të parlamentit që “reforma në drejtësi “ të votohej me konsensusin e opozitës si dhe zhvillimet që vijuan më pas sugjerojnë se ndoshta “bojkotimi” i fjalimit të kryeministrit nuk ishte diçka “teknike” dhe mediokre, por kishte një domethënie politike: Refuzimin publik të Ilir Metës për politikën e konfliktit, për politikat përçarëse, tensionin politik thuajse të përhershëm midis qeverisë dhe opozitës që, në fakt, ka qenë dhe vijon të jetë karakteristika themelore e Shqipërisë politike qysh nga rënia e komunizmit.
Janë disa fakte dhe jo opinione ato që sugjerojnë dhe ndoshta paralajmërojnë idenë e një ndryshimi themelor në kulturën politike në Shqipëri, refuzimin e kulturës politike që mbështetet te konflikti, përçarja dhe armiqësia, si instrumente të zhvillimit të politikës.
Nëse është kështu, atëherë kjo sigurisht do të paralajmëronte fundin e tranzicionit politik në Shqipëri. Konflikti i ashpër politik, armiqësia e përhershme, kultura e zero sum game, varësia totale nga komuniteti ndërkombëtar si dhe pajtimi dhe shkuarja drejt marrëveshjeve vetëm pas krizave politike të thella dhe vetëm përmes ndërhyrjeve të të huajve, kanë qenë dominuese gjatë 25 vjetëve të tranzicionit, qysh nga rënia e komunizmit.
Eshtë ne fakt shumë e bukur për të qënë e vërtetë: Konsensus dhe bashkëpunimi në vend të konfliktit dhe përçarjes midis qeverisë dhe opozitës, konflikt dhe përçarje që kanë sjellë dëme të jashtëzakonshme për zhvillimin e vendit, që kanë minuar zhvillimin për më shumë se dy dekada dhe mbi të gjitha kanë vënë në pikëpyetje të ardhmen.
Gjatë 25 vjetëve të fundit konflikti politik, përçarja dhe mosbesimi midis palëve politike e ka çuar vendin herë-herë në buzë të greminës, ndërsa dhe shteti ka rënë apo ka qenë në prag të dështimit disa herë. Pothuajse të gjitha zgjedhjet parlamentare janë kontestuar nga opozita. Është e vështirë të gjenden më shumë se një a dy legjislatura parlamentare gjatë këtij çerek shekulli që të mos kenë filluar pa bojkotim të opozitës. Më 2009, bojkoti ishte spektakular: Opozita përveç bojkotit të parlamentit ndërmori dhe një grevë urie përballë zyrës së kryeministrit. Ishte shumë e habitshme, tragjike , e pabesueshme dhe njëherazi shumë dëshpëruese që në një vend anëtar të NATO-s politika po dështonte të funksiononte në mënyrë normale . Më 1997, Shqipëria, më shumë se një shteti, i ngjante një territori të paqeverisur ose në “state of nature” sipas Hobsit . Kriza e vitit 1997, më e rënda në historinë moderne të shtetit shqiptar, u kapërcye dhe palët shkuan drejt pajtimit dhe një marrëveshjeje politike përmes ndërhyrjes së të huajve. Por ky nuk është një episod i vetëm i dështimit të politikës në vend dhe i zgjidhjes së krizës dhe pajtimit midis palëve vetëm me ndërhyrjen e të huajve. Më 1998, kur vendi ishte shumë pranë zhytjes në një krizë të re të ngjashme me atë të vitit 1997, pajtimi midis palëve dhe marrëveshja u bë e mundur vetëm përmes ndërhyrjes ndërkombëtare. Konflikti i thellë politik dhe mosmarrëveshjet kanë qenë të përhershme gjatë ose pas mbarimit të zgjedhjeve, që janë shoqëruar me bojkotim të procesit zgjedhor, bojkotim të parlamentit, mosnjohje të rezultateve të zgjedhjeve , situata që kanë vënë në rrezik stabilitetin dhe sigurinë e vendit. Dalja nga këto situata të thella konfliktuale gjithashtu është bërë e mundur me ndërhyrjen nga komuniteti ndërkombëtar. Edhe për të ndryshuar rregullat e një procesi zgjedhor( ajo që bëhet çdo katër vjet në Shqipëri dhe quhet reformë zgjedhore) është kërkuar gjithmonë ndërhyrja e faktorit ndërkombëtar. Reforma në drejtësi është shembulli më i fundit dhe ndoshta më i ploti i politikës konfliktuale, mosmarrëveshjeve , mosbesimit midis udhëheqësve shqiptarë dhe i ndërhyrjes ekstreme të faktorit ndërkombëtar.
Formalisht demokracia është “loja e vetme në qytet” , por në substancë kjo është një lojë konflikti, sipas parimit ” Zero sum game “: Ai që fiton i mer të gjitha: ndërton qeverinë e vet, administratën e vet, (pasi ka spastruar të mëparshmen,) emëron gjyqtarët , prokurorët, doganierët e vet, diplomatët, mjekët, profesorët. Ndan licencat, projektet , fondet, gjithçka.
Kjo është historia politike e tranzicionit shqiptar: një trashëgimi e rëndë e 25 vjetëve të fundit e një konflikti të thellë mosbesimi dhe armiqësie.
Zëvendësimi i kësaj trashëgime konflikti të thellë me bashkëpunimin dhe konsensusin duket vërtet shumë e bukur për të qenë e vërtetë. Por një hap është hedhur: Në kulmin e konfliktit dhe armiqësisë midis opozitës dhe qeverisë, në kulmin e mosmarrëveshjeve dhe ndarjeve të thella lidhur me ndryshimet kushtetuese për reformën në drejtësi, Ilir Meta ka propozua konsensusin dhe madje ka insistuar për ta votuar me konsensus këtë reformë.
Kryetari i parlamentit propozon që politika dhe udhëheqësit politikë në Shqipëri të heqin dorë nga kërkimi i armikut, që është opozita, duke u kujtuar udhëheqësve se Shqipëria është një regjim demokratik i pakthyeshëm dhe është në natyrën e regjimit që shumica e sotme nesër të jetë opozitë.
Dikush mund të thotë se Ilir Meta ka propozuar konsensusin si të vetmen rrugë për t’u rifaktorizuar pas përpjekjeve të hapura dhe të fshehta për ta anashkaluar, shpërfillur, delegjitimuar. Dhe kësisoj Meta është udhëhequr nga interesat e veta politike , interesat e pushtetit.
Eshtë e vërtetë se përpjekjet për reformën në drejtësi u shndërruan në një “zero sum game,” ( Eshtë e kuptueshme që qeveria t’i fitoje të gjitha, opozita duhet t’i humbasë të gjitha) por ndërsa ishin të kuptueshme përpjekjet për të paraqitur opozitën si kundërshtare të reformës, deri edhe kundërshtare të Perëndimit, përpjekjet e fshehta për të projektuar Ilir Metën si një armik të fshehtë të reformës ishin të pakuptueshme , foshnjarake, jo politike dhe të padobishme.
Së dyti, është utopike të pretendosh se ekzistojnë në këtë planet politikanë që nuk shohin interesin e tyre politik. Ne kemi pa fund, bota gjithashtu , politikanë që vendosin interesat politike afatshkurtra mbi interesin publik. Por nëse një politikan avancon interesat e veta të pushtetit duke avancuar interesin publik kjo vetëm e kritikueshme nuk mund të jetë .
Çështja është : A do të mbahet gjallë fryma e konsensusit dhe bashkëpunimit politik në Shqipëri? A do të shkohet drejt shuarjes së konfliktit, si një instrument i zhvillimit të politikës, që propozon kryetari i parlamentit?
Është e qartë dhe e sigurt se një përkushtim dhe investim në këtë drejtim do t’i jepte çdo politikani përmasën dhe mirënjohjen si një politikan me vizion, si një shtetar i vërtetë, si një burrë shteti.