Selman Riza: Gramatika dhe Kosova
GRAMATIKA
Jo vetëm gjatë gjithë formimit tim shkollor, por edhe tërë kohërat mbas atij e deri më sot, Gramatika (jo e veçorivet të një gjuhe së vetme, por e përbashkësivet të një numri gjuhësh), me brenditë e saja teorike (paralelizuese gjuhësore, vërte vetëm të përafërta, por prapëseprapë paralelizuese të atyre të Logjikës formale), si edhe me shërbimet e saj praktikë (gjuhët e veçanta, deri ato të ashtuquajturat amëtare, e aq më fort të huajat, qysh u mësuakan e u nxënkan dot në mungesë të një teknologjie sado elementare mbi përgjithësitë e të folurit njerëzor, përfaqsim vërte lloj-më-vehte, por prapëseprapë përfaqësim i të menduarit po njerëzor) – kudo e kurdo më ka interesuar kaq gjallërisht, e tërhequr kaq pandërprerazi, saqë, në Ventotene, Loni Kristoja më pati mbiquajtur “Zonja Gramatikë”.
E qe familiarizimi gati gjymsëshekullor (si liceist, student, mësues, studiues e punues shkencor) me gramatikat tradicionale të një numri të mirë gjuhësh të veçanta, në gjendjen më së forti vetëm bashkëkohore, që mënëfund më aftësoi për të tentuar nga njëra anë dy kritikat jodiletanteske të Logjikës së Aristotelit dhe Gjuhësisë sosyriane, e nga ana tjetër dy themelimet joiluzorë të një “Intelektologjie” dhe të një “Signoteknie”. E që të dyja këto kritika dhe që të dy këta themelime për t’i tentuar në një punim të vetëm, lëndët e para dhe tezat kryesore të të cilit i kam tashmë të mbledhura dhe të formuluara; kështuqë, siç tregojnë se paska thënë Zhâ Rasini për njërën nga tragjeditë e veta, këtë punim tani edhe mua “më mbetet vetëm për ta – shkruar”. E për ta shkruar, vetëkuptohet, jo si Rasini tragjedinë, për dy-tri javë përderdhjesh të frymëzuara, por paksëpakti për katër-pesë vite distilimesh trunorë…
Ndërkaq, sa për të fiksuar idetë mbi fondin përmbajtjor dhe frymën metodologjike të të njëjtit punim, ja vetsioni i dytë i parthënies përkatëse:
“Në punimin e pranishëm, veprimtaria e mendjes a të menduarit nuk do të trajtohet vetëm në fazat e mbrame të formimit të vet, e pra vetëm në funksion të pyetjes së dyfishtë nëse dhe prejse një mendim është i parregullt apo i rregullt, i pavlefshëm apo i vlefshëm, i pavërtetë apo i vërtetë; – të menduar këta, të cilët, siç dihet, përbën kundranën praktikisht ekskluzive të Logjikës së Aristotelit.
Përkundrazi, aty do të trajtohet mbarë të menduarit, e pra të menduarit në që të gjitha fazat formative dhe në që të gjithë tipet funksionalë të tij; – të menduar këta, të cilët autori ka synuar ta bëjë kundranë të një shkence, simbas atij, ende së paqenë: shkencës mbi MENDJEN a INTELEKTIN, të cilin ai prandaj edhe e ka emërtuar: INTELEKTOLOGJI (paroherazi përdorur prej tij në botimin: “Fillimet e gjuhësisë shqiptare”, Prishtinë, 1952).
Në të njëjtin punim, të folurit a veprimtaria gjuhësore, kundranë e Gjuhësise së përgjithshëme, ka për t’u trajtuar jo shkëputurazi nga trajtimi i llojevet tjerë të mjetevet të mundshëm për kumtimin e të menduarit, por përkundrazi bashkërisht me ata, brenda një disipline vërte kazualisht (për të mos thënë: aksidentalisht) edhe shkencore, por gjenetikisht e, pra themelisht, vetëm teknologjike (e madje thjesht teknike) mbi SHENJAT (lat. SIGNA) ose SIGNOTEKNÍ, pagëzuar kështu nga i njëjti autor.
Pra, në këtë punim, Logjika e Aristotelit dhe Gjuhësia e përgjithshëme do të trajtohen vetëm si dy pjesë përbërëse të Intelektologjisë dhe Signoteknisë, e pikërisht vetëm si Intelektologji normative dhe Signotekni gjuhësore, duke zënë ato aty nga një ndejtim aspak prioritar, dhe nga një hapësirë aspërsëlargu automatikisht mbizotëruese ndaj hapësiravet të pjesëvet tjera.
Tërë punimin e pranishëm e përshkon një e vetme tezë themelore: teza se veset organikë e madje impotencat kongjenitale nga njëra anë të Logjikës, e nga ana tjetër të Gjuhësisë do të mundnin nëmos edhe të mënjanohen krejt, së pakti të reduktohen në minimum vetëm atëherë, kur:
së pari, këto dy disiplina më të ngushta të kenë gjetur inkuadrimet teorikë bashkëgjegjës dhe orientimet metodologjikë adekuatë në dy disiplina pakrahasim më të shtrira, e pikërisht Logjika në shkencën mbi mbarë të menduarit ose në Intelektologjinë, dhe gjuhësia në “tekninë” mbi të kumtuarit, me mbarë llojet e mjetevet të mundshëm, të të njëjtit të menduar ose në Signotekni;
së dyti, kur vetë këtyre dy disiplinave më të shtrira t’u jenë synuar saktë dhe zbuluar vlefshëm raportet reciprokë dhe karakteret komplementarë.
Dhe ka qenë pikërisht bindja e pashkulshëme e autorit për vërtetësinë e rreptë e kësaj teze së tij që ka përbërë edhe stimulin më të fortë për të tentuar stërguximshëm, edhe mbështetjen më besnike për të vazhduar kryeneçshëm, ai, fillthi vetëm, hedhjen njëherazi të themelevet të parë të që të dyja këtyre dy disiplinave pakrahasim më të shtrira se Logjika dhe Gjuhësia. (vazhdon në dy orvatje 4-27).
Në kuadrin e kësaj parthënieje, nga innovacionet e koncepsionit tonë mbi të menduarit, po signalizojmë këta pesë:
- Të menduarit është ajo veprimtari vërte materialo-biologjikisht e kushtëzuar, por ama gjithandej prerazi mbas-materialobiologjike, e cila pasqyron, më saktë, dublon (dublikon) modo sui generis, më shkurt, idiodublon: fillimthi vetëm materialen, vazhdimthi edhe biologjiken, mbarimthi deri vetëvehten.
- Këta të idiodubluar, në parim, nuk është asgjë tjetër veçse, e asgjë më shumë se sa pikërisht të ripranishëmuarit e të papranishmevet.
- Gjenetikisht, edhe vetë të ripranishmuarit e të papranishmevet paraqet vetëm mvehtësimin (jo krejt të pakushtëzuar) të komponentes ripranishmimore së ndijim-ripranishmimit (a përkapjes).
- Në një masë gjërësisht të shkallëzuar por të pamungueshme, me çdo proces intelektologjik, më saktë, intelektik është konkomitant përkatësi proces psiqik; kështuqë të ashtuquajturit “të menduar (pa tjetër), në të vërtetën objektive, është përkundrazi një “të menduar (të bashkëndier)”.
- Hipoteza eventuale se, krahas “të menduarit për të jetuarit” ekzistuaka edhe “të menduarit për të menduarit” do t’ishte një iluzion intelektualistik, themi kështu, sepse të menduarit është tejrritje e të ndijuarit, të cilët (të ndijuar) tërë arësyen e qenies mund ta ketë vetëm në të shërbyerit jetës. Gjenetikisht, të menduarit nenrendohet pra të “vullnetuarit” biologjik.
Asgjëmangu, funksionalisht, mendimi, sa çshoqërohet nga ndijimi, aq mund të pamvarësohet nga vullneti jetësor. Si rrjedhim, kur vullneti jetësor (në vetëvehte nëmos edhe krejt i verbër, së pakti tepër i njëanshmuar nga stërngutja), nëvendqë…
KOSOVA
Qysh në bangot e Liceut Kombëtar të Korçës, hyra, ende çunak, në polemikë me goxha Pater Ashikun, i cili, në një artikull programatik (botuar në gazetën “Shqipëria e Re” të Konstancës, Rumani, gjatë vitit 1930) mbi gjoja rishëndetshmimin e marrëdhënievet jugosllavo-shqiptare në emër kinse të solidaritetit ndërballkanik pati predikuar shpërnguljemn masive në Shqipëri e sidomos në Turqi të shqiptarëvet nga Kosova.
“Këtu po shënoj vetëm këtë detal stili së kundërartikullit tim, firmuar: “një djalë kosovar”, qe pikërisht anasjellja e pjesshme e vargut dantesk “Lasciate ogni speranza voi ch’entrate”, në “Leni çdo shpresë ju që dilni” – që i shërbente (nuk më kujtohet), edhe si titull apo vetëm si motto.
Kështu, unë qysh atëherë problemin kombëtar e ndërballkanik të Kosovës e bëra preokupim politik (jo numër një, por) të vetëm të krejt jetës sime.
As detyrës elementare për të mbrojtur (jo pa ndonjë vetërrezikim) kreditin moral të emrit kosovar mund të pohoj lirisht se kurrë nuk i kam bërë bisht.
Kundër një grupi të tërë (me në krye nipin e tërthortë të një majori legjendar) konviktorësh, që një “dezertim” nga ekipi i ynë i futbollit në të qytetit të Korçës pati revoltuar me të drejtë, por që pa të drejtë vendosnë të ndëshkojnë “dezertorin” me një të rrahur shkinisht faqe shokëvet, mora (vërte fillthi vetëm, por ama jo pa sukses) përsipër parmbrojtjen thjesht fizike të fajtorit – kosovar.
Në njërën nga ditët fill mbas 7 Prillit të 1939-ës, një oficer i ynë nga më të rinjtë, i dëshpëruar nga pushtimi i vendit, i turpëruar nga mosrezistimi i ushtrisë, dhe personalisht jo i pavrarë në ndërgjegje për martesën me një italiane, ia hoqi vehtes në Leksovik për të vdekur mbas dy-tri javësh nga plaga në Korçë.
Në ceremoninë e varrimit, organizuar nga kaporionët italianë, por kryesuar nga kukllat “shqiptare”, me një pjesmarrje – për numër dhe përbërje – mizerabel të banorëvet të qytetit, një nga shokët e armëvet (të pazbrazura) të të ndyerit mbjati një fjalim…
Një fjalim, të cilin në e donje pa dinjitet moral, e kishe edhe kombëtarisht diskreditues : “jò mosha e re, jò nervat e dobta, jò sentimentalizmi i tepruar”, jò tërt-mërt! Shkurt, një fjalim të konceptuar tamam sipas midesë së kaporionëvet të huaj e kukllavet vendase; e (vetëkuptohet) të programuar si të vetmin e ceremonisë.
Ja përse, ende pa u pasë shuar mirë jehona e fjalisë së fundit së këtij fjalimi të kësaj fryme, katër ushtarë u turrnë drejt arkivolit për ta ngritur nga blloku i gurtë i varrezavet myslimane e rivendosur mbi shtratin e topit.
Por unë, bashkëkrahinasi (nëmos edhe i heroit, së pakti) i dëshmorit Xhemali Rexha – vigjëlonja. Me të parë se ç’po ndodhte, në çast ngrita krahun e, me një tingull zëri që më tromaksi edhe mua, klitha dy herësh me sa fuqi pata: “kam për të folur edhe unë! Kam për të folur edhe unë!” – Ushtarët, në pritje të një urdhëri të ri, shtangnë, duke mbajtur pezull arkivolin. Kaporionët dhe kukullat, vështro njëri-tjetrin në sy, e vështro mua me një copëz letër në një dorë jo krejt të padridhur, e me një fytyrë domosdo të prishur, e sidomos-sidomos me babanë dhe nënën të të përtuvarrosurit, të cilët – në demonstrim solidarizimi – më kishin marrë mu midis tyre. Mënëfund, të njëjtët kaporionë dhe të njëjtat kukulla, dashur padashur, bënë (gati së toku) sshenj ushtarëvet për të rilëshuar arkivolin mbi bllokun e gurtë…
Atëherë, unë, vërte me një zë të ngjirur, por ama me tonin e një të vetëbinduri dhe drejtshqiptimin pedant të një mësuesi, lexova faqen e vetme (jo të fjalimit, por) të kundër-fjalimit tim. Them: të kundërfjalimit: sepse tërë tekstin e këtij e përshkonte lajtmotivi e madje refreni “situatë falco! Situatë falco!”. E sepse, në konkluzionin e tij, atentatri i gjakovasit kundër – jetës së vet jo vetëm njihej si një akt i lartë moralo-etik, por njëherazi edhe si një gjest patriotik kuptimplotë: “Nga një situatë falco një ushtarak i virtytshëm mund të dalë vetëm me një plumb në krahëror”.
Provat më të vogla janë shkolla e më të mëdhavet. Tani për mua, ish-antifashistin disident sepse pikërisht irridentist kosovar, prova të një graviteti në çrritje qenë ato të tri periudhavet pa ndërvise: korrik 1942 deri dhjetor 1944, janar 1948 deri gusht 1951, dhe gusht 1951 deri dhjetor 1955.
Gjatë vitevet 1942-1944, do të riguxonj të shpall se problemit nacional të Kosovës, iu përkushtova vërevërte krejt së krejti: sa me mendje e ndjenja, dua të them, aq me shqisa e trup.
Se për zgjidhjen plotësisht shqiptare të këtij problemi mprehtësisht ndërballkanik e vetmja platformë e përshtatshme – atëherë (nënvizonj: atëherë) ishte domosdo ajo e “Irredentizmit kosovar”, këjo ide (simbas meje) imponohej vetiu. Por “Irredentizmi kosovar” datonte qysh prej Konferencës së Londrës 1913-s. Në konjukturën e të dytit Konflikt Botëror, ai ishte evidentisht nevojar prandaj duhej riaktualizuar si formë dhe rikonkretizuar si brendi në që të katër qëndrimmarrjet e mëposhtëme:
a) Në qëndrimmarrjen ndaj zgjedhjes së zgjedhjevet: me kë? Kundër kujt? – Kundër Boshtit Berlin-Romë! Me Bashkimin Sovjetik dhe Demokracitë e Perëndimit! Përse? – Për të dhënë edhe na kosovarët kontributin tonë të gjakut kauzës botërore së lirisë së popujvet. E, kësi kontribuimi, për të pargarantuar materialisht ushtrimin efektiv të së drejtës së vetëvendosjes;
b) Në qëndrimmarrjen ndaj jurisprudencës ndërshtetërore, duke denoncuar me indignatë demagogjinë trathtare të “Shqipnisë së Madhe”, por ama njëherazi – pa fe ndërgjegje së keqe – duke dobishmuar faktin e kryer nga tjetërkush të shpartallimit të Jugosllavisë së vjetër, për t’u shpllur botërisht e ndërkombëtarisht në shkëputje kryengritëse (secession insurrectionnelle) prej së njëjtës Jugosllavi, e njëherazi në gjendje kushtrimi kundër rikthimit eventual të dominacionit jugosllav të cilësdo kredo ideologjike dhe të cilitdo rend shoqëror (që të kishte);
c) Në qëndrimmarrjen ndaj rrymavet sociale dhe partivet politike brenda Shqipërisë, së likujduar si shtet i pamvarur nga Italia (1939-1943), pastaj të pushtuar ushtarakisht nga Gjermania, duke mos u bërë na kosovarët as “Bisht i Ballit”, as “Shtojcë e Frontit” të Shqipërisë, por duke u vetëkushtetuar si Lëvizje irredentiste antifashiste e Kosovës, de facto së shkëputur nga shteti jugosllav por de jure ende gjithnjë e panjësueshmuar me shtetin shqiptar; – vetëkushtetim ky dhe vetëshkëputje këjo, të cilët njëherazi do të shërbenin si qendër rrezatimi e bazë tubimi edhe për shqiptarët bashkëkufitarë të Maqedonisë e Malit të Zi, e
d) Në qëndrimmarrjen ndaj grupimevet socio-politike brenda Kosovës: Rryma irredentiste antifashiste pamvarësisht nga rrjeshtimi luftarak dhe solidarizimi propagandistik pro Bashkimit Sovjetik dhe Demokracive të Perëndimit, kundër Italisë fashiste dhe Gjermanisë naziste, prapëseprapë dy çeshtjet të regjimit politik dhe rendit shoqëror në fazën e parë (nënvizonj: në fazën e parë) i përjashtoi nga platforma e vet me motivimin e dyfishtë nga njëra anë të prioritetit absolut të luftës kundër shtypjes nacionale ndaj luftës kundër çfrytëzimit shoqëror, e nga ana tjetër të mospargjykimit të një problemi, zgjidhja e të cilit takonte vetëm shtetasvet shqiptarë, me të cilët na kosovarët donim të njësishmoheshim pa pyetur as për regjimin e tyre politik, as për rendin e tyre shoqëror.
Tani, këto vendimmarrje shkruesi i këtyre shënimevet vetëjetshkrimorë ende sot e kësaj dite i gjen sa adekuate secilën në vetëvehte aq edhe koherente të katra midis tyre.
Por qëndrimmarrja e katërt duhet rrëfyer se vuante nga karakteri gjenerik dhe fryma atandiste.
Prandaj, mbas të parit takim që u mbajt (Prizren, ? janar 1943) e që rezultoi inkonkludues e madje keqësues i raportit me Ramiz Sadikun në prani të Xhavit Nimanit, në të dytin takim (po në Prizren, vjeshtë 1943) me Xhavit Nimanin dhe Mehmet Hoxhën, vetëpërshkruesi duke shpërdorur asandanin personal ndaj bashkëdrejtuesavet tjerë, vajti deri në pranimin e likuijdimit të Rrymës irredentiste antifashiste në të mirë të krijimit të një Fronti nacional-çlirimtar të Kosovës, ideologjikisht, politikisht dhe organizativisht identik me dy partitë dhe me dy Frontet të Jugosllavisë dhe Shqipërisë, por botërisht dhe ndërkombëtarisht të pamvarur sa prej atyre shqiptarë aq prej atyre jugosllavë …
Mbetjet e një jete së truar, padallim gjithë bashkëkombasvet të mi dëshironj të më prëhen atje ku kam lindur; në Kosovën shqiptare.
Tiranë, 23-XII-1973 Selman Riza |
(Ky shkrim është marrë nga “Vepra 6” i Selman Rizës, botuar nga Akademia e Shkencave dhe e Arteve Kosovës në Prishtinë, përgatiturr pë shtyp nga akademik Rexhep Ismajli).