Ndahet nga jeta ikona e kinemasë, Irena Papas
“Ikona e Greqisë e të gjitha kohërave”, siç e përshkroi me vend regjisori portugez Manoel de Oliveira, “Kariatida e gjallë”, sipas Aleco Sakellario, “aktorja më e madhe që ka ekzistuar ndonjëherë ” sipas Federico Fellini dhe Marlon Brando. Por edhe një grua me bukuri të rrallë, e cila nuk u mbështet kurrë në pamjen e saj të jashtme si një egërsirë e padisiplinuar që besonte vetëm në lirinë dhe fisnikërinë e shpirtit. Kjo ishte Irene Papas që u largua nga bota sot, në moshën 96-vjeçare, duke lënë pas një legjendë të madhe që e dërgoi Greqinë në të gjitha gjatësitë dhe gjerësinë e tokës.
Figura e gjatë e femrës brune, me formën dorike, flokë të zinj, sy të ndezur, zë urdhërues, një prani krenare, plot mendjelehtësi, kishte një fuqi unike për të magjepsur të gjithë në rrugën e saj. Një shtrigë me flokë të errët, një sirenë e padisiplinuar, me një bukuri të egër gati primitive, si heroina e një tragjedie të lashtë, që të magjepste dhe njëkohësisht të zmbrapste si diçka të pabesë dhe të ndaluar. Dhe e gjithë kjo pa adoptuar asnjëherë, në jetë, në skenë e në telajo, profilin e simbolit të dashurisë. “Kurrë nuk kam dashur të luaj role sensuale apo role të femrave të dëshirueshme. Ajo që kam dashur gjithmonë është të luajë mua, domethënë luftëtaren e pavarur”.
Kështu Irene Lelekou, më e vogla nga tre vajzat e familjes, u rrit nga prindërit mësues në Chiliomodi, një fshat i vogël jashtë Korithnos. Me përralla, histori dhe mite të lashta, por edhe me besimin se origjina dhe gjethet nuk e përcaktojnë vlerën e njeriut. “Im atë më mësoi se ekziston vetëm një aristokraci, ajo e shpirtit. Nuk ka mjeshtër dhe zyrtarë, por njerëz. Ajo më mësoi se respekti më poshtëron, ndërsa dashuria më lartëson”, kishte rrëfyer vetë ajo në një nga intervistat e saj të rralla.
Kjo krijesë, e futur në lirinë që në moshë të vogël, ishte e vetëkuptueshme se duke u rritur do të ndiqte atë që i thoshte zemra. Dhe kur ishte ende adoleshente, ajo ndjehej e tërhequr nga magjia e aktrimit, duke mos lënë vend për kundërshtime për prindërit e saj përparimtarë, të cilët megjithatë nuk ishin dakord që vajza e tyre të ndiqte këtë rrugë.
Nga reagimi, natyrisht, ajo shkoi dhe u regjistrua në shkollën dramatike të Teatrit Kombëtar. Ajo donte t’i provonte një shoqeje të saj më të madhe që studionte për aktrim se nuk po luan si duhet rolin e Margaritës te “Fausti”, nuk po qan aq bindshëm, aq sinqerisht sa duhet.
Disi, ajo do të gjendet pranë përbindëshave të shenjta të teatrit grek, Rontiris, Glinos, Loukas Karyntinos, Pelos Katselis dhe do të njihet me sekretet e artit të tyre të lartë. Dhe kur një ditë Alekos Sakellarios do ta shohë atë duke ecur në Sintagma, me fustanin e saj të gjatë të ajrosur, kornizën e saj fodulle dhe vështrimin e saj të mprehtë, si një karyatidë tjetër, të dorëzuar plotësisht në sharmin e saj të pakrahasueshëm, ajo do të niset për t’i kapur asaj ekzistencën e rrallë në kanavacën kinematografike. Kështu ai e prezanton atë me Fino dhe ai i jep asaj rolin e saj të parë në film, në vitin 1948, në “Engjëjt e humbur” të Nikos Tsiforos.
Megjithatë, shpërngulja e Irene Papas ishte e madhe dhe nuk i përshtatej një vendi të vogël si Greqia. Njëlloj si shpirti i saj i lirë që nuk pranonte kufij dhe kufizime. Vetëm tre vjet pas debutimit të saj kinematografik, forma e saj mitike, me një sfond natyral ideal të Mystras-it imponues, do të vërshojë sallën e kinemasë së Festivalit të Filmit në Kanë, ku u shfaq filmi i Frixos Iliadis “Dead State”. Kjo paraqitje e parë ndërkombëtare ishte më se e mjaftueshme për t’i hapur dyert e kinemasë botërore dhe ajo mbërrin në Hollywood me ajrin unik të epërsisë dhe dinjitetit që e përshkoi në kohë dhe e pushton, e josh. Ajo fitoi çmimet Oscar me “Z” të Kostas Gavras, luan në legjendarin “Zorba”, sjell dramën antike greke në kinematë e gjithë planetit përmes “Electra” dhe “Troades” të Michalis Kakogiannis.
Dashuritë e jetës së saj
Disa prej tyre, në fakt, nuk i rezistuan dot sharmit të saj arketip dhe u dashuruan marrëzisht pas saj. Mes tyre legjendari Marlon Brando, me të cilin ndau një lidhje pasionante kur ishte 24 vjeçe dhe punonte në Romë. “Ishte pasioni i madh i jetës sime” do të pranojë vetë ajo në një nga rrëfimet e saj të rralla personale. Dekada më vonë, në vitin 1999, kur do të jetë në Athinë, Irene Papas do të nxitojë ta takojë.
Thashethemet rreth marrëdhënieve të saj me aktorë të famshëm u ndezën ndërsa ajo pushtoi botën. Ndër emrat që ishin dëgjuar herë pas here për t’u lidhur romantikisht me të ishin Anthony Quinn, jashtëzakonisht i pasur, ish-bashkëshorti i Rita Hayworth, Aga Khan dhe shkrimtari kolumbian, fitues i çmimit Nobel, Gabriel Garcia Marquez. Ajo e provoi martesën vetëm një herë, shumë herët, në moshën 18-vjeçare, me shkrimtarin Alki Papas. Mund të mos ketë zgjatur, por ishte për t’i dhënë mbiemrin me të cilin u bë e njohur ndërkombëtarisht.
Irene Papas jetoi një jetë imagjinare, plot udhëtime, eksperienca të çmuara dhe momente unike. Megjithatë, për fat të keq, vitet e fundit të jetës së saj ishin shumë të vështira. E goditur nga sëmundja e Alzheimerit, ajo gradualisht humbi kujtimet e kësaj jete të mrekullueshme dhe gjithashtu zërin e saj. Prandaj lajmi për vdekjen e saj, sado i trishtuar, krijon një ndjenjë lehtësimi në të njëjtën kohë. Irene Papas iku nga një jetë që nuk i shkonte dhe tani fluturon e lirë, krenare dhe e padisiplinuar drejt dritës!