Astrit Lulushi: Shaka
Humori ka qenë pjesë përbërëse e përvojës njerëzore për shekuj. Përpara se të kishte grupe stand-up ose stripa gazetash, qytetërimet e lashta kishin mënyrat e tyre për t’i bërë njerëzit të qeshin.
Philogelos, një libër grek nga shekulli i katërt ose i pestë i es është koleksioni më i hershëm i njohur ekzistues i shakave, që e sheh të qeshurën në të gjitha llojet e situatave, nga martesa te vdekja, te mangësitë intelektuale. Mund të mos kenë qenë aq të mprehta, por libri përfshin shumë lojëra fjalësh dhe humor të situatës, duke dëshmuar se e qeshura është një lidhje e zakonshme që na lidh edhe me njerëzit që kanë jetuar shumë shekuj më parë.
Një konstante gjatë evolucionit të komedisë është aftësia e një shakaje të shkruar mirë për të pasqyruar normat, vlerat dhe tabutë shoqërore. Ndonëse shpeshherë thellësisht joserioze nga natyra, shakatë mund të veprojnë si një lente përmes së cilës vlerësohet temperatura kulturore e kohës dhe konteksti i tyre.
Për sa kohë që do të vazhdojë të ekzistojë, humori do të mbetet një formë efektive e lidhjes dhe një mënyrë e lehtë për të reflektuar mbi kompleksitetin e jetës. Në këtë koleksion të disa prej shakave më të vjetra në histori, është e lehtë të shikosh stilet që kanë duruar ndër shekuj dhe argëtimin për të qeshur me gjërat që nuk janë mbajtur në të njëjtën mënyrë.
Fjalët e urta të lashta sumeriane daton të paktën në vitin 1900 pes dhe janë konsiderua shakatë më të hershme të regjistruara në histori.
Shakaja më e hershme e njohur në gjuhën angleze vjen nga një libër me poezi anglo-saksone të shekullit të 10-të. Gjëegjëza e zhurmshme luan me pritshmërinë e dëgjuesit për një goditje të ashpër, por mbështetet në befasinë dhe përmbysjen – një element i përsëritur në humor gjatë historisë.
Shakatë në bar kanë qenë prej kohësh një element kryesor i komedisë dhe ky shembull i parë i njohur daton afërsisht 4000 vjet më parë në një pllakë të lashtë sumeriane. Megjithëse kuptimi i shakasë nuk është saktësisht i qartë – madje edhe për studiuesit – disa kanë supozuar se ajo është më shumë një skicë joqesharake e jetës në Sumer.
Si të argëtoni një faraon të mërzitur? “Ju lundroni një varkë me gra të reja të veshura vetëm me rrjeta peshkimi dhe nxiteni faraonin të shkojë të kapë peshk”.
Dinamika gjinore ka qenë dukshëm pjesë e komedisë për aq kohë sa ka ekzistuar shakatë. Shakaja pyetje-përgjigje, që besohet se është krijuar nga magjistari i oborrit egjiptian Xhaxhamankhn për mbretin Snefru, daton afërsisht në vitin 2600 pes. Kjo është një shaka që nuk kërkon shumë shpjegime apo kontekst, pasi gjuha e saj jep një pamje mjaft të qartë.
Duke dashur t’i mësonte gomarit të mos hante, i zoti nuk i ofroi ushqim. Kur gomari vdiq nga uria, tha: “Pikërisht kur mësoi të mos hante, vdiq”.
Emri i librit më të vjetër të shakave të përmendur më lart, Filogelos përkthehet në “Të qeshura”. I atribuar dy autorëve të njohur si Hierocles dhe Philagrius, teksti i lashtë grek është një thesar me tallje qesharake. Ky tekst paksa morbid paraqet një kthesë rreth një pedanti që vajton jo për humbjen e gomarit të tij nga uria, por përkundrazi që gomari mësoi të mos hante pak para vdekjes së thënë.
Pacienti i thotë mjekut të tij: “Çdo mëngjes, kur zgjohem, kam marrje mendsh për gjysmë ore”. Doktori thotë: “Çohu gjysmë ore më vonë”.
Një pjesë e Philogelos paraqet një personazh të quajtur “skolastikos”, ndonjëherë i përkthyer si “kokë veze” ose “profesor me mendje të munguar”. Kjo shaka e përmbledh në mënyrë të përsosur formatin – një mjek skolastik që jep këshilla të pamjaftueshme mjekësore dhe një qeshje të papritur.
Një grua e verbër në njërin sy është e martuar me një burrë prej 20 vitesh. Kur gjeti një grua tjetër, i tha: “Do të të divorcoj, sepse thuhet se je e verbër nga njëri sy”. Dhe ajo iu përgjigj: “Sapo e ke zbuluar pas 20 vitesh martesë”?
Ky tingëllues i lashtë egjiptian luan në marrëdhënien midis një burri dhe një gruaje të martuar, një temë që është ende ushqim i shpeshtë i komedisë sot. Filloi në periudhën Ramessis dhe duket të jetë një mendjemprehtësi e hershme.
Në funeralin e një dinjitari në Kyme, dikush shkon te zyrtarët dhe pyet: “Kush është i vdekuri”? Njëri nga kymeanët kthehet dhe tregon: “Ai i shtrirë në arkivol”.
Kjo shaka e Philogelos mund të duket e thjeshtë, por mburret me një aromë të caktuar të sofistikimit komik që funksionon ende sot e kësaj dite.
Një idiot po kthehej në shtëpi nga një udhëtim jashtë vendit dhe është absolutisht i mahnitur kur e gjen veten duke u ngjitur në një kodër të pjerrët. “Kur erdha për herë të parë në këtë rrugë”, tha ai me vete, “ishte një shëtitje e bukur në tatëpjetë. Si mund të jetë shndërruar në një ngjitje kaq të pjerrët gjatë kthimit tim”?
Kjo është një shaka tjetër nga Philogelos, këtë herë duke u tallur me një njeri që duket se nuk ka një zotërim të fortë të topografisë. Philogelos, i cili përmban afërsisht 265 shaka në total, përfshin shumë shaka të tilla në kurriz të “idiotit” ose “budallait”.
Please follow and like us: