Albspirit

Media/News/Publishing

Astrit Lulushi: Foto për famë 

 

A ishit ju një nga miliona njerëz që iu dërgua me email një fotografi e frikshme në javët pas sulmeve terroriste të 11 shtatorit 2001? Një i ri i veshur me një pallto dhe kapelë ishte në taracën e Qendrës Botërore të Tregtisë me Manhattan në sfond. Pas tij, një aeroplan fluturon drejt për në ndërtesë, vetëm disa sekonda larg nga përplasja në katet më poshtë. Vula e datës në këndin e poshtëm djathtas: “9-11-01”. Duke treguar dy histori kontradiktore – turistin injorant dhe avionin e rrëmbyer që do t’i merrte jetën – imazhi kapte në mënyrë të përsosur ndjenjën e sigurisë dhe vetëkënaqësisë që amerikanët ndjenin përpara se terroristët ta thyenin atë dhe të “ndryshonin gjithçka”. Titulli në foto e nxori edhe më shumë çështjen: Kjo foto ishte nga një aparat fotografik i gjetur në rrënojat e WTC, i zhvilluar nga FBI për prova dhe i publikuar në rrjet. Djali ende nuk ka emër dhe është i zhdukur. Fotografia ishte mjaft bindëse në fillim…derisa njerëzit e panë atë nga afër. Pse turisti kishte veshur një pallto dhe kapelë kur sulmi ndodhi në një mëngjes të ngrohtë vere? Pse ishte në taracë gjysmë ore para se të goditej? Pse avioni në foto vinte nga veriu, kur në fakt u afrua nga jugu? Oh, dhe pse ishte lloji i gabuar i avionit? Por ato mospërputhje nuk e ngadalësuan përhapjen e saj. Sipas kolumnistit J. Scott Wilson: “Për një ditë, mora jo më pak se 150 kopje të tij nga lexues, miq dhe të njohur të ndryshëm. Pavarësisht nga pamundësitë e shumta të pranishme në foto, njerëzit thjesht dukej se e pranonin atë në vlerën e parë.” Por jo të gjithë. Shumë donin të dinin: Kush ishte ky djalë? Kush e manipuloi foton? Dhe pse? Por përpara se të gjendej ndonjë përgjigje, imazhi mori një jetë të vetën në të gjithë internetin. U ngritën disa faqe interneti, të tilla si TouristOfDeath.com dhe TheTouristGuy.com, duke shfaqur foto të “Waldo” (siç u quajt ai) që shfaqen në foto të tjera të fatkeqësive historike. Atje ai ishte, duke pozuar para Hindenburgut teksa u shua nga flakët! Dhe pastaj në Tokio, ndërsa Godzilla shkatërroi qytetin! Dhe ja ku ai u kthye në Qendrën Botërore të Tregtisë. Të gjitha zhurmat vetëm sa e shtuan misterin se kush ishte në të vërtetë ky njeri në foto. Gjatë javëve të ardhshme, komentuesit dhe ekspertët fajësuan të gjithë, nga studentët e mërzitur në MIT, tek një “amerikan me gjak të vërtetë” që përpiqet të nxisë patriotizmin, tek simpatizantët e Osama Bin Ladenit që donin të kënaqeshin. Dhe më pas, në fillim të nëntorit, një biznesmen brazilian 41-vjeçar i quajtur José Roberto Penteado dërgoi një e-mail në Wired News: “Unë besoj se disa miq mbollën fytyrën time në atë trup.” Ai tha se nuk kishte qenë kurrë në Nju Jork dhe nuk mund të shpjegonte pse dikush do ta bënte këtë, por djali në foto dukej njësoj si ai. Penteado u bë një personazh i famshëm i menjëhershëm. Ai u shfaq në disa talk show brazilian dhe u shfaq në lajme në të gjithë botën. Njerëzit iu afruan atij në rrugë dhe i kërkuan autograf, dhe filiali brazilian i Volkswagen ofroi të blinte të drejtat e imazhit prej tij dhe ta vendoste atë në një seri reklamash televizive. Papritur, Penteado doli të përfitonte… duke mos bërë absolutisht asgjë. Megjithatë, kishte një problem: Megjithëse i ngjante Turistit të Vdekjes, pse nuk kishte foton origjinale nga e cila i ishte marrë koka? Dhe pse nofulla e tij ishte më e gjerë se ajo e Turistit të Vdekjes? Dhe, kur njerëzit e shqyrtuan vërtet atë, fytyra e Penteados dukej se kishte një formë krejtësisht të ndryshme. Ndërkohë, në gjysmë të rrugës nëpër botë në Hungari, një grup miqsh e dinin me siguri se Penteado ishte fals, sepse e dinin se kush ishte falsifikuesi i vërtetë.

Në nëntor 1997, një djalë 21-vjeçar i quajtur Peter Guzli nga Budapesti, Hungari, ishte me pushime në qytetin e Nju Jorkut. Ndërsa vizitonte ndonjë gjë, shoku i tij i shkrepi disa fotografi në majë të WTC. Gati katër vjet më vonë, pak pasi ndodhën sulmet, Guzli e gjeti veten të tërhequr në atë dosje fotografie. Ai kërkoi në internet dhe gjeti një imazh të një avioni (i cili në fakt ishte ulur në një pistë në Hjuston, Teksas, kur u shkrep fotografia) dhe më pas përdori Photoshop për të prerë aeroplanin nga fotografia dhe për ta vendosur mbi sfondi i goditjes. Ai shtoi vulën e rreme të kohës dhe ua dërgoi disa miqve si shaka… duke mos pritur kurrë që njëri prej tyre t’ua dërgonte miqve të tij, të cilët më pas ua dërguan miqve të tyre, e kështu me radhë. Sa më i famshëm bëhej imazhi i tij i doktoruar, aq më pak Guzli donte të kishte të bënte me të. Ai e dinte se shumë amerikanë të tronditur do të ofendoheshin me përpjekjen e tij për humor të errët. Por më pas, kur fama e Penteados filloi të përhapej, miqtë e Guzlit i kërkuan që të dilte dhe të kërkonte vetë paratë për reklamën e VW. Guzli nuk pranoi, kështu që miqtë e tij vendosën ta bënin atë për të. Dy muaj pasi fotografia u bë virale për herë të parë, imazhet me dhe pa aeroplan u postuan në një faqe lajmesh hungareze. Prej andej, shtypi kryesor mori në dorë fotografitë, dhe Turisti i Vdekjes më në fund pati një emër.

Kur Guzli u kërkua për një shpjegim, ai pranoi se “ishte tronditur shume” për incidentin, “dhe nuk donte që njerëzit të më drejtonin gishtin në rrugë. Nuk mendoj se kjo gjë ka të bëjë me ndjeshmërinë apo mungesën e saj. Njerëzit për të cilët synoja të gjithë thanë se qeshën shumë. Kjo eshte e gjitha.” Kur u pyet nëse planifikonte të përfitonte nga fama e tij, Guzli tha se do të mendonte për këtë. Por pasi Volkswagen tërhoqi ofertën (me sa duket duke e kuptuar se sa e vështirë do të ishte të përfitonte nga një ngjarje kaq e tmerrshme), Guzli me kënaqësi u kthye në anonimitet. Por kjo foto – e quajtur së fundmi nga disa botime si një nga imazhet më të fuqishme të viteve 2000 – do të vazhdojë të jetë e turpshme, së bashku me qindra variacionet e saj.
Ka aq shumë molekula në një lugë ujë, sa ka lugë me ujë në Atlantik.
Please follow and like us: